Ψυχολογική Αξιολόγηση Ενηλίκων

Η ψυχολογική αξιολόγηση βοηθά στη συνολική κατανόηση του ατόμου. Συνήθως, όταν κάποιος προσέρχεται για θεραπεία τείνει να αναφέρεται στα προβληματικά σημεία του εαυτού του και συχνά δυσκολεύεται να αναγνωρίσει τα θετικά στοιχεία του. Μέσω της αξιολόγησης γίνεται προσπάθεια κατανόησης τόσο των συμπτωμάτων όσο και των δυνατών και υγιών χαρακτηριστικών του ατόμου, που η ενίσχυσή τους θα βοηθήσει στη ψυχοθεραπευτική εργασία του ατόμου.
Η Ψυχολογική Αξιολόγηση επιτυγχάνεται μέσα από μια σειρά δοκιμασιών.
  • Το ΜΜΡΙ (Πολυφασικό Ερωτηματολόγιο Προσωπικότητας της Μινεσσότα).Πρόκειται για δοκιμασία η οποία έχει σταθμιστεί στα Ελληνικά και πρόκειται για το πιο διαδεδομένο και καλύτερα μελετημένο ψυχομετρικό τεστ για την αξιολόγηση της ενήλικης Ψυχοπαθολογίας στον κόσμο. Στην Ελλάδα χρησιμοποιείται από την Ελληνική Αστυνομία, τις Ένοπλες Δυνάμεις, όλα τα Δημόσια νοσοκομεία και κέντρα Ψυχικής Υγείας καθώς και από ιδιώτες ψυχολόγους. Είναι η μοναδική δοκιμασία, η οποία είναι αποδεκτή από τα δικαστήρια σε όλο τον κόσμο. Αποτελείται από 567 καταφατικές προτάσεις, τις οποίες καλείται ο εξεταζόμενος να απαντήσει. Περιέχει 120 κλίμακες εκ των οποίων 10 κλινικές κλίμακες και 8 κλίμακες εγκυρότητας. Ειδικά χαρακτηριστικά που μετρώνται είναι η υποχονδρίαση, η κατάθλιψη, η υστερία, η ψυχοπαθητική απόκλιση, η ταυτοποίηση με το φύλο, η παράνοια, η ψυχασθένεια, η υπομανία, η σχιζοφρένεια και η κοινωνική εσωστρέφεια.
  • SCID- 5-CV .Το SCID είναι το πλέον αξιόπιστο ψυχομετρικό εργαλείο για τη διερεύνηση των διαγνώσεων του DSM, ήδη από τη δεκαετία του 1980 και αντιστοιχεί στις διαγνωστικές κατηγορίες του πρόσφατα εκδοθέντος DSM-5.Τόσο η ελληνική έκδοση της Εκδοχής του Κλινικού (SCID- 5-CV) όσο και αυτής των Διαταραχών της Προσωπικότητας (SCID-5-PD), αποτελούν τον καρπό μιας μακροχρόνιας ενασχόλησης που ξεκίνησε από την πρώτη έκδοση της κλινικής συνέντευξης και της συνέντευξης για τις διαταραχές της προσωπικότητας με αποτέλεσμα να μην στερούνται ούτε επιστημονικής εγκυρότητας ούτε ακρίβειας στην ορολογία, για τις απαιτήσεις ενός ταξινομικού συστήματος όπως το DSM. Μοναδικό και πολύτιμο εργαλείο, το SCID-5-CV καλύπτει τις διαγνώσεις του DSM-5 που συναντώνται συχνότερα στο κλινικό πλαίσιο: καταθλιπτικές και διπολικές διαταραχές, διαταραχές του σχιζοφρενικού φάσματος και άλλες ψυχωτικές διαταραχές, διαταραχές χρήσης ουσιών, αγχώδεις διαταραχές (διαταραχή πανικού, αγοραφοβία, διαταραχή κοινωνικού άγχους, διαταραχή γενικευμένου άγχους), ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή, διαταραχή μετατραυματικού στρες, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/υπερκινητικότητας και διαταραχή προσαρμογής. Ανιχνεύει επίσης 17 επιπλέον διαταραχές του DSM-5.

Ψυχολογική Αξιολόγηση Ενηλίκων

Η ψυχολογική αξιολόγηση βοηθά στη συνολική κατανόηση του ατόμου. Συνήθως, όταν κάποιος προσέρχεται για θεραπεία τείνει να αναφέρεται στα προβληματικά σημεία του εαυτού του και συχνά δυσκολεύεται να αναγνωρίσει τα θετικά στοιχεία του. Μέσω της αξιολόγησης γίνεται προσπάθεια κατανόησης τόσο των συμπτωμάτων όσο και των δυνατών και υγιών χαρακτηριστικών του ατόμου, που η ενίσχυσή τους θα βοηθήσει στη ψυχοθεραπευτική εργασία του ατόμου.
Η Ψυχολογική Αξιολόγηση επιτυγχάνεται μέσα από μια σειρά δοκιμασιών.
  • Το ΜΜΡΙ (Πολυφασικό Ερωτηματολόγιο Προσωπικότητας της Μινεσσότα).Πρόκειται για δοκιμασία η οποία έχει σταθμιστεί στα Ελληνικά και πρόκειται για το πιο διαδεδομένο και καλύτερα μελετημένο ψυχομετρικό τεστ για την αξιολόγηση της ενήλικης Ψυχοπαθολογίας στον κόσμο. Στην Ελλάδα χρησιμοποιείται από την Ελληνική Αστυνομία, τις Ένοπλες Δυνάμεις, όλα τα Δημόσια νοσοκομεία και κέντρα Ψυχικής Υγείας καθώς και από ιδιώτες ψυχολόγους. Είναι η μοναδική δοκιμασία, η οποία είναι αποδεκτή από τα δικαστήρια σε όλο τον κόσμο. Αποτελείται από 567 καταφατικές προτάσεις, τις οποίες καλείται ο εξεταζόμενος να απαντήσει. Περιέχει 120 κλίμακες εκ των οποίων 10 κλινικές κλίμακες και 8 κλίμακες εγκυρότητας. Ειδικά χαρακτηριστικά που μετρώνται είναι η υποχονδρίαση, η κατάθλιψη, η υστερία, η ψυχοπαθητική απόκλιση, η ταυτοποίηση με το φύλο, η παράνοια, η ψυχασθένεια, η υπομανία, η σχιζοφρένεια και η κοινωνική εσωστρέφεια.
  • SCID- 5-CV .Το SCID είναι το πλέον αξιόπιστο ψυχομετρικό εργαλείο για τη διερεύνηση των διαγνώσεων του DSM, ήδη από τη δεκαετία του 1980 και αντιστοιχεί στις διαγνωστικές κατηγορίες του πρόσφατα εκδοθέντος DSM-5.Τόσο η ελληνική έκδοση της Εκδοχής του Κλινικού (SCID- 5-CV) όσο και αυτής των Διαταραχών της Προσωπικότητας (SCID-5-PD), αποτελούν τον καρπό μιας μακροχρόνιας ενασχόλησης που ξεκίνησε από την πρώτη έκδοση της κλινικής συνέντευξης και της συνέντευξης για τις διαταραχές της προσωπικότητας με αποτέλεσμα να μην στερούνται ούτε επιστημονικής εγκυρότητας ούτε ακρίβειας στην ορολογία, για τις απαιτήσεις ενός ταξινομικού συστήματος όπως το DSM. Μοναδικό και πολύτιμο εργαλείο, το SCID-5-CV καλύπτει τις διαγνώσεις του DSM-5 που συναντώνται συχνότερα στο κλινικό πλαίσιο: καταθλιπτικές και διπολικές διαταραχές, διαταραχές του σχιζοφρενικού φάσματος και άλλες ψυχωτικές διαταραχές, διαταραχές χρήσης ουσιών, αγχώδεις διαταραχές (διαταραχή πανικού, αγοραφοβία, διαταραχή κοινωνικού άγχους, διαταραχή γενικευμένου άγχους), ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή, διαταραχή μετατραυματικού στρες, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/υπερκινητικότητας και διαταραχή προσαρμογής. Ανιχνεύει επίσης 17 επιπλέον διαταραχές του DSM-5.

Ψυχολογική Αξιολόγηση Παιδιών

Η ψυχολογική αξιολόγηση των παιδιών κρίνεται αναγκαία να πραγματοποιηθεί πριν ή κατά τη διάρκεια της θεραπείας. Όταν οι γονείς προσέρχονται στον ειδικό για κάποια ανησυχία για το παιδί τους, ο ειδικός οφείλει να διερευνήσει διεξοδικά τις όποιες ανησυχίες, ώστε να κατανοήσει την αιτιολογία τους και να παρέχει την καταλληλότερη παρέμβαση.
Η Ψυχολογική αξιολόγηση των παιδιών επιτυγχάνεται μέσα από τις ακόλουθες δοκιμασίες
  • Υποδοκιμασίες Συγκέντρωσης, οπτικής διάκρισης και ανάγνωσης λέξεων από το Τεστ Διάγνωσης Δυσλεξίας του Ζάχου
  • Αξιολόγηση Ανάγνωσης και Κατανόησης Κειμένου
  • Αξιολόγηση Αντιγραφής και Ορθογραφίας
  • Αξιολόγηση Αριθμητικών Πράξεων και Επίλυσης Μαθηματικών Προβλημάτων
  • Δοκιμασία οπτικό-κινητικού συντονισμού Bender-Gestalt
  • Ανάλυση παιδικού σχεδίου (οικογένειας, Ανθρώπου, Δέντρου, Σπιτιού).
  • Παρατήρηση ελεύθερου παιχνιδιού
  • Ημιπροβολική δοκιμασία συμπλήρωσης προτάσεων
  • Προβολική δοκιμασία C.A.T.
  • Το τεστ των παραμυθιών (F.T.T.) κ.α.

Ψυχολογική Αξιολόγηση Ζεύγους

Η ψυχολογική αξιολόγηση ζεύγους αποτελεί μια αρκετά πολύπλοκη διαδικασία. Στην περίπτωση, της αξιολόγησης του ζευγαριού πραγματοποιείται προσπάθεια περιγραφής τόσο των δυο ατόμων όσο και της μεταξύ τους σχέσης. Η αξιολόγηση ζεύγους παρέχει τη δυνατότητα στον θεραπευτή ζεύγους να κατανοήσει τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του κάθε μέλους, τα επικοινωνιακά μοτίβα και τους ρόλους της μεταξύ τους σχέσης και βάσει αυτών να διαμορφώσει μια υπόθεση για τα αίτια των συγκρούσεων ή των προβλημάτων που τους οδήγησαν να αναζητήσουν θεραπεία. Απώτερος στόχος της αξιολόγησης είναι η διαμόρφωση της κατάλληλης θεραπευτικής μεθόδου.

Ψυχολογική Αξιολόγηση Ζεύγους

Η ψυχολογική αξιολόγηση ζεύγους αποτελεί μια αρκετά πολύπλοκη διαδικασία. Στην περίπτωση, της αξιολόγησης του ζευγαριού πραγματοποιείται προσπάθεια περιγραφής τόσο των δυο ατόμων όσο και της μεταξύ τους σχέσης. Η αξιολόγηση ζεύγους παρέχει τη δυνατότητα στον θεραπευτή ζεύγους να κατανοήσει τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του κάθε μέλους, τα επικοινωνιακά μοτίβα και τους ρόλους της μεταξύ τους σχέσης και βάσει αυτών να διαμορφώσει μια υπόθεση για τα αίτια των συγκρούσεων ή των προβλημάτων που τους οδήγησαν να αναζητήσουν θεραπεία. Απώτερος στόχος της αξιολόγησης είναι η διαμόρφωση της κατάλληλης θεραπευτικής μεθόδου.

Οικογενειακή Αξιολόγηση

Συχνά, κυρίως όταν πρόκειται για θεραπεία παιδιού, κρίνεται απαραίτητο να πραγματοποιηθεί μια οικογενειακή συνάντηση προκειμένου ο ψυχολόγος αφενός να γνωρίσει όλη την οικογένεια και αφετέρου να δει το παιδί πως λειτουργεί μέσα στο συγκεκριμένο πλαίσιο. Δεν είναι λίγες οι φορές που ένα παιδί όταν προσέρχεται στον ειδικό είναι αρκετά συνεσταλμένο και ντροπαλό με αποτέλεσμα να μην μπορεί να αναδείξει το πλήρες δυναμικό του, η εμπλοκή και των υπόλοιπων μελών της οικογένειας στην διαδικασία της αξιολόγησης μπορεί να παρέχει στον ειδικό πλούσιες και σημαντικές, για τη θεραπευτική έκβαση, πληροφορίες.